Apa
itu ‘Bacaan lantang’
atau dikenali sebagai ‘Read A Loud’?
Menurut ke Fountas dan Pinnell, bacaan lantang ialah "konteks pengajaran interakif
di mana pelajar secara
aktif mendengar dan memberi
maklum balas kepada bacaan lisan
teks."
Masa yang
sesuai untuk bacaan Lantang
- Permulaan hari
- Masa pertukaran subjek
- Waktu akhir
*bacaan Lantang
hanya memerlukan masa yang singkat
3Langkah untuk Bacaan Lantang
1.
Sebelum
·
Cari buku yang sesuai dengan kanak-kanak
·
Pastikan guru sudah memahami jalan cerita buku
·
Mencipta soalan
2.
Semasa
·
Duduk di dalam kumpulan (kedudukan guru perlu lebih tinggi dari kanak-kanak
dan pastikan jumlah kanak-kanak tidak terlalu ramai)
·
Buku perlu di pegang oleh guru dan di hadapkan ke arah kanak-kanak
·
Buku jangan terlalu panjang
3.
Selepas
·
Bersoal jawab contohnya;
- Apa yang adik-adik rasa tentang cerita ini?(soalan pendapat)
- Agak-agaknya apa yang akan jadi selepas ini? (soalan ramalan)*boleh ditanya di pertengahan penceritaan
- Apa yang akan berlaku jika adik jadi watak dalam cerita ini? (soalan imaginasi)
- Ada berapa kucing dalam cerita ini? (soalan mengingat)
Kebaikan ‘Bacaan Lantang’
- Dapat mengembangkan perbendaharaan kata
- Kefasihan
No comments:
Post a Comment